En sten i skoen

Af bestyrelsesmedlem og læge Morten Saksø

Du kender sikkert fornemmelsen. Du er ude at gå en tur, og pludselig mærker du en lille sten i skoen. Stenen er ikke stor nok til, at det gør rigtig ondt i foden, men stor nok til at den irriterer dig, og potentielt kan give et gnavesår i huden.

Hvad gør du med stenen? Tager du den ud, eller går du videre, og håber på at ubehaget forsvinder af sig selv?

Tænk nu, hvis stenen symboliser noget i dit liv, som stresser dig eller på anden måde påvirker dig negativt.

Tillader du, at dette ”noget” fortsætter med at give dit liv gnavesår? Som på sigt kan udvikle sig til rigtigt dybe sår, eller gør du noget ved problemet?

Dette ”noget” kan være dit arbejde, dit parforhold, for lidt søvn, for lidt motion, for dårlig kost eller måske noget helt andet.

Første skridt er en øget bevidsthed omkring ”din egen sten i skoen”. Findes den overhovedet? Hvordan ser den ud? Har den allerede givet dig et sår på foden? Kan du gøre noget ved ”stenen”? I så fald hvad?

Om der er noget, som stresser dig dag ud og dag ind, er det en rigtig god ide at få nogle praktiske værktøjer til at håndtere dine stressmæssige udfordringer. For det er så utrolig vigtigt at tage hånd om de ting, der stresser dig i hverdagen, inden det bliver til langvarig skadelig stress, som kan få alvorlige konsekvenser for både krop og sjæl.

Hvis vi tager stress fra starten

Stress er ikke nogen sygdom. Faktisk er det en normaltilstand, som har gjort, at vi som mennesker har overlevet igennem hele evolutionen. Hvis kroppen ikke kunne mobilisere et stressrespons, mens vi levede på savannen, havde vi ikke kunne flygte fra sabeltigeren, og dermed var vi blevet spist.

I dag hjælper stressresponset os til at komme ud af sengen om morgenen, forberede os til en stor eksamen eller til det næste vigtige jobinterview. Stress er helt enkelt en nødvendig del af vores hverdag! Og helt ufarligt så længe det kun findes under en begrænset periode, og at der findes tid til hvile bagefter. Glemmer eller bortprioriterer vi at få genopladet vores batterier efter en stresset periode, og stressen pågår under lang tid, kan vi risikere at blive syge af stressen.

Symptomer på at stressen har stået på under for lang tid kan være hjertebanken, hovedpine, svimmelhed, koncentrationsbesvær, dårlig søvn, sovende fornemmelse i en kropsdel eller kort lunte overfor familiemedlemmer og arbejdskammerater.

Hvis du oplever nogle af disse symptomer over længere tid (uger til måneder), og du inderst inde godt ved, at livets speedometer har vist for høj hastighed gennem længere tid, er det tid til at søge professionel hjælp. Langvarig stress skal tages på største alvor!

Jeg var selv sygemeldt i hele 2016 pga. langvarig stress, da jeg ikke ”tog stenen ud af min sko” i tide. Jeg havde gradvist vænnet mig til at gå på arbejdet med hjertebanken og hovedpine. Jeg troede helt enkelt, at alle havde det sådan. Der hjalp det desværre ikke, at jeg selv var læge. Min selvindsigt var på det tidspunkt ikke særligt prangende.

Så for at slå det helt fast: Det er ikke normalt at gå på arbejdet med hovedpine og hjertebanken! Og bestemt heller ikke med nogle af de andre symptomer på langvarig stress. Hvis du oplever dette scenarie, så gør dig selv den tjeneste at prioritere dig selv og dit helbred, og bede om hjælp. Det kan være hos en samtaleterapeut, stresscoach eller anden professionel samtalekontakt. Det vigtigste er, at det er en samtalekontakt, som virker for dig.

Så næste gang du er ude at gå en tur, og får en lille sten i skoen, så overvej om det ikke er bedst at tage stenen ud med det samme, og om der også findes en stor eller lille sten i ”Livets sko”!

Hvem er bestyrelsesmedlem og læge Morten Saksø?

Til daglig arbejder Morten som infektionslæge på Centralsjukhuset i Kristianstad. Ud over sit virke som læge, afholder Morten også foredrag om forebyggelse af stress gennem sin virksomhed Saksø Consulting.

Gennem mine stressforedrag vil jeg gerne bidrage til, at vi som samfund bliver bedre til at snakke om stress, og at vi med en fælles indsats kan undgå, at folk bliver syge af stress.

Når du har spørgsmål til Morten, så kan du kontakte ham direkte på: